بی‌راه نیست اگر بگوییم Ú©Ù‡ برای سال‌ها، عمده بازی‌سازان ژاپنی، میراث خاص خود را در خلق ویدیو گیم Ú¯Ù… کرده بودند. توسعه عناوین مختل٠در سرزمین Ø¢ÙØªØ§Ø¨ØŒ درگیر ØÙˆØ§Ø´ÛŒ زیادی بود Ú©Ù‡ باعث شده بود آثار بی‌اصالت Ùˆ بدون آن جادوی خاص بازی‌سازی شرقی را روانه بازار شوند. تابوهایی Ú©Ù‡ از نسل هشتم اما شکسته شد Ùˆ به مرور شرایط Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ را رقم زد. کپکام با قدرت به عرصه نام‌آوران هنر هشتم بازگشت، سگا در مسیر درستی قرار Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ روز به روز به Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª ÙØ±Ø§Ù…â€ŒØ³Ø§ÙØªÙˆØ± Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù‡ شد. در این بین اما تیم نینجا، استودیویی Ú©Ù‡ همواره برای ØØ¶ÙˆØ± ایتاگاکی Ùˆ سری بازی‌های Dead or Alive Ùˆ در راس Ninja Gaiden شناخته می‌شد، پس از عرضه نینجا گایدن 3 به اغما Ø±ÙØªÙ‡ بود. موÙقیت‌های هیدتاکا میازاکی با خلق ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² سولز، باعث شد تیم نینجا هویت از دست Ø±ÙØªÙ‡ خود را ØØªÛŒ بدون ایتاگاکی Ùˆ با خلق یک IP جدید در ژانر سولز با نام Nioh بازیابی کند. اثری Ú©Ù‡ به Ø´Ú©Ù„ Ø§Ù†ØØµØ§Ø± کنسولی برای پلی‌استیشن Û´ عرضه شد Ùˆ نظر منتقدان Ùˆ مخاطبان را جلب کرد. ØØ§Ù„ا Ùˆ در نسل نهم کنسول‌های خانگی، شاهد ظهور اثر جدیدی با نام بازی Wo Long: Fallen Dynasty هستیم. عنوانی Ú©Ù‡ انتشار آن به صورت مولتی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… اجازه داده تا برای کاربران بیشتری در دسترس باشد.
روایت داستان بازی در سده صد میلادی Ùˆ در دوران سه پادشاهی چین دنبال می‌شود. در نقش یک سرباز بی‌نام Ùˆ نشان، وظیÙÙ‡ شماست Ú©Ù‡ در برابر شورشیان Ùˆ البته هیولاها Ùˆ شیاطین ایستادگی کنید. ستینگی Ú©Ù‡ در مدیا به عنوان جذاب‌ترین دوره زمانی در تاریخ چین، پرتکرار است، اما با یک جهت‌گیری Ù…ØªÙØ§ÙˆØª به سوی ژانر دارک ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒØŒ سعی دارد تا در نوع خود خاص جلوه کند. داستانی کلیشه‌ای Ú©Ù‡ در تلاش است با کات‌سین‌ها Ùˆ رد Ùˆ بدل شدن دیالوگ بین کارکترها ØÛŒÙ† گیم‌پلی، روایت شود اما در هر نوع ارائه جذاب Ùˆ کشش مخاطب ناکام می‌ماند. البته رد Ùˆ بدل شدن دیالوگ Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ عرض کنم، شخصیت اصلی بازی ØØªÛŒ یک کلمه هم ØØ±Ù نمی‌زند Ùˆ اغلب باید بین سکانس‌های اکشن، Ù¾Ø±ØØ±ÙÛŒ همراهان را تØÙ…Ù„ کنید! با اینکه وو لانگ را می‌توان در ژانر اکشن نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ دسته بندی کرد، اما از انتخاب دیالوگ خبری نیست تا ØØ³ هم‌ذات پنداری با کارکتر اصلی داشته باشید Ùˆ ØµØØ¨Øª نکردن او در طول خط داستانی هم باعث شده تا هیچ پرداختی برای پروتاگونیست بازی را شاهد نباشیم.
برخلا٠سولز Ú©Ù‡ روایتی غیرمستقیم را انتخاب کرده، تیم نینجا سراغ قصه‌گویی کلاسیک Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ این انتخاب موجب شده تا ØØªÛŒ ØÛŒÙ† بازی کردن هم هیچ ارتباطی با قهرمان داستان برقرار نکنید. البته شرایط برای کارکترهای جانبی هم چندان مثبت نیست. با اینکه برخی شخصیت‌ها از دل تاریخ آمده‌اند، اما کاریزمای لازم را ندارند Ùˆ Ø§ØØªÙ…الا یک ساعت پس از تیتراژ پایانی به Ø±Ø§ØØªÛŒ مخاطب ÙØ±Ø§Ù…وششان می‌کند. به طور Ú©Ù„ÛŒ تیم نینجا قصد نداشته اثری قصه‌گو را خلق کند Ùˆ به سادگی از این بخش گذر کرده، به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ ØØªÛŒ بعید می‌دانم داستان‌سرایی به این شیوه Ùˆ با این شخصیت‌های پوشالی، ØØªÛŒ با بستر روایتی دوران جذاب سه پادشاهی چین، برای ساکنان اصیل این کشور هم جذاب باشد! ØØ§Ù„ا ما Ú©Ù‡ شناخت کمتری از وقایع آن داریم Ùˆ به سادگی می‌توانیم کات‌سین‌ها را رد کنیم!
هر چند انصا٠نیست بخواهیم وو لانگ را به خاطر داستانش سرزنش کنیم… چرا؟ اگر بازی به عنوان یک نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی به دست ما می‌رسید، انتظار قوام داستانی بی‌جا نبود؛ اما وو لانگ پیش‌تر از هر چیز یک بازی اکشن است. اگر Nioh را وام‌دار سولزبورن‌ها بدانیم، در اینجا برای تیم نینجا بیشتر Sekiro الهام بخش بوده. المان‌های سولزلایک همچون سیستمی مشابه Ø¨Ù†â€ŒÙØ§ÛŒØ±Ù‡Ø§ در وو لانگ هم ØØ¶ÙˆØ± دارند، اما مبارزات بازی کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. به جای انیمیشن Ù…ØÙˆØ± بودن مبارزات Ùˆ تاکید بر هیت‌باکس، هر بخش اکشن در این بازی همچون یک اثر در ژانر ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ با مکانیک‌های آثار هک‌انداسلش است. با اینکه شباهت بسیاری برای تاکید بر Ø¯ÙØ¹ ØÙ…لات دشمن به مانند Sekiro وجود دارد، ولی تیم نینجا با وو لانگ سیستم مبارزاتی را ارائه داده Ú©Ù‡ بی‌اغراق یکی از بهترین‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. مبارزات به شدت اعتیادآور Ùˆ جذاب طراØÛŒ شده‌اند، به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ اکشن مدام آدرنالین را در خون‌تان پمپاژ می‌کند. کامبت وو لانگ بیش از هر بازی Ú©Ù‡ اخیرا تجربه کرده‌اید، مهارت Ù…ØÙˆØ± است Ùˆ به جای سبک مبارزاتی Ú©Ù‡ اغلب در سولزلایک‌ها ØªØ¯Ø§ÙØ¹ÛŒ هستند، شما را تشویق می‌کند تا به دل دشمن بزنید. با اینکه با اثری ساده‌تر نسبت به Nioh مواجه‌ایم، هر اشتباهی در وو لانگ می‌تواند به قیمت از دست دادن جان‌تان تمام شود. این بازی به مخاطب باج نمی‌دهد، اگر میخواهید خوب باشید، باید تلاش کنید Ùˆ مکانیک‌های بازی را خوب یاد بگیرید. سیستم آموزشی وو لانگ در نوع خود جالب از آب در آمده. بازی خیلی زود ساختار Ú©Ù„ÛŒ گیمپلی را به شما آموزش می‌دهد Ùˆ در عرض کمتر از نیم ساعت در یک باس ÙØ§ÛŒØª قرارتان می‌دهد. اینجا مجبور هستید آموزه‌ها را به بهترین Ù†ØÙˆ پیاده سازی کنید. رمز موÙقیت البته، همیشه دیÙلکت درست است.
تیم نینجا به تکرار Ù…ØªÙØ§ÙˆØª کامبت سیستم Sekiro بسنده نکرده Ùˆ برای بسط گیم‌پلی وو لانگ تدابیری را اندیشه Ú©Ù‡ شایسته توجه هستند. برخی چون سیستم لوت بازی ممکن است برای مخاطبان اکشن گیج‌کننده باشد. لوت کردن در وو لانگ Ùˆ انتخاب ابزار مناسب از اینورتوی، ØÙˆØµÙ„Ù‡ مطلبد. برای دوست‌داران نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ لوتر بازها، این مورد قابل پذیرش است، هر چند باقی بازیکنان چندان ØÙˆØµÙ„Ù‡ سر Ùˆ کله زدن با منوها برای انتخاب تجهیزات بهتر را ندارند. جای این بخش Ú©Ù‡ همچون شمشیر دو لبه عمل کرده، سازوکار جادوها را داریم Ú©Ù‡ مختص خود وو لانگ هستند. با در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† جادو در پنج عنصر Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ مکانیکی در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده Ú©Ù‡ ساختاری مشابه سنگ، کاغذ، قیچی دارد. یعنی هر عنصر دیگری را کانتر می‌کند Ùˆ خود در برابر عنصری دیگر ضع٠دارد. موردی Ú©Ù‡ شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما زمانی Ú©Ù‡ کارایی آن را یاد بگیرید، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن بسیار لذت بخش است Ùˆ مدیریت آن در مبارزات Ùˆ استراتژی‌هایی Ú©Ù‡ پیش روی‌تان می‌گذرد، بعد جدیدی از کامبت وو لانگ را رونمایی می‌کند Ú©Ù‡ عمق بیشتری را به ارمغان آورده. دیگر ویژگی گیمپلی وو لانگ Ú©Ù‡ مختص خودش است، سیستمی از Ø³Ø·Ø Ø¨Ù†Ø¯ÛŒ است Ú©Ù‡ با نام مورال در هر مرØÙ„Ù‡ از ابتدا از سر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ می‌شود. با روش‌هایی چون Ø¨Ø±Ø§ÙØ±Ø§Ø´ØªÙ† پرچم‌ها در بخش‌های خاص Ù…ØÛŒØ·ØŒ می‌توان لول آپ شد Ùˆ با اعتماد به Ù†ÙØ³ بیشتری سراغ باس ÙØ§ÛŒØª انتهای مرØÙ„Ù‡ Ø±ÙØª.
با آن Ú©Ù‡ بیش از دو سال از عرضه کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن Ûµ Ùˆ ایکس باکس سریز Ùˆ ØØ¯ÙˆØ¯ ده سال از عرضه کنسول های نسل هشتمی ایکس باکس اون Ùˆ پلی استیشن Û´ گذشته،  اما به نظر می‌رسد تیم مهندسی تیم نینجا در اواسط نسل Ù‡ÙØªÙ… Ùˆ دوران ØÛŒØ§Øª ایکس باکس Û³Û¶Û° Ùˆ پلی استیشن Û³ Ù…ØØ¨ÙˆØ³ شده‌اند Ùˆ با یکی از ضعی٠ترین عناوین عرضه شده از Ù„ØØ§Ø¸ بصری طر٠هستیم Ú©Ù‡ ÙØ±Ø³Ù†Ú¯â€ŒÙ‡Ø§ با استاندارد روز صنعت ÙØ§ØµÙ„Ù‡ دارد. از مدل‌ها Ùˆ انیمیشن‌های ضعی٠دشمنان تا نورپردازی Ùˆ Ù…ØÛŒØ· های زشت Ùˆ خالی از مواردی هستند Ú©Ù‡ تجربه وو لانگ را به شدت ØªØØª تاثیر قرار داده‌اند. به بیان دیگر معمولا عناوین Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ وجود دارند Ú©Ù‡ وضعیت بصری بتواند بر تجربه Ú©Ù„ÛŒ بازی تاثیر گذار باشد، اما در خصوص وو لانگ به قدری بازی از Ù„ØØ§Ø¸ ظاهری دارای ضع٠و کمبود است Ú©Ù‡ ناخواسته توی ذوق مخاطب می‌زند. باید Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„ باشیم Ú©Ù‡ از نظر عملکرد Ùنی، وو لانگ عملکرد قابل قابولی دارد Ùˆ اکثرا با ثبات اجرا می‌شود.
در خصوص صداگذاری Ùˆ صداپیشگی هم وضعیت Ú†Ù†Ú¯ÛŒ به دل نمی‌زند. در کنار صداپیشگی به شدت ضعی٠شخصیت‌ها Ú©Ù‡ گویا برای اولین بار برای خواندن دیالوگ های یک بازی استخدام شده اند Ùˆ هیچ کدام از آن ها نتوانسته اند برای ساخت Ùˆ پردازش شخصیت های بازی کار خاصی انجام دهند،  مشکلات تکنیکی صداگذاری را هم باید اضاÙÙ‡ کنیم. در اکثر کات سین‌ها Ùˆ ØØªÛŒ در طول گیم پلی مدام با کات شدن Ùˆ یا قطع Ùˆ وصل شدن صدای بازی طر٠هستیم Ú©Ù‡ برای یک اثر سال Û²Û°Û²Û³ واقعا قابل قبول نیست.
با همه این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± Ø§ØØªÙ…الا از متن متوجه شده‌اید Ú©Ù‡ با وو لانگ نه قرار است اثری هنری Ùˆ زیبا از نظر بصری را تجربه کنید Ùˆ نه قرار است به خاطر داستان سراغ آن بروید. بازی جدید تیم نینجا با مقیاس کوچک‌تر Ùˆ بودجه‌ای کمتر از آنچه Ú©Ù‡ امروزه AAA نامیده می‌شود ساخته شده Ùˆ در قامت یک اکشن، تمام خلاقیت خود را در گیمپلی خلاصه کرده. به عنوان کسی Ú©Ù‡ مخاطب کنسول ایکس باکس است، سالیان دور خاطرات خوشی را با آثار تیم نینجا تجربه کرده‌ام. به عقیده بسیاری، نینجا گایدن بلک بهترین اکشن تاریخ است Ùˆ اغراق نیست اگر بگویم وو لانگ تا ØØ¯ÛŒ خاطرات هیجان‌انگیز آن روزها را برایم تداعی کرد. Ùکر می‌کنم Ú©Ù‡ برای سال بعد Ùˆ برای تجربه Rise of Ronin از ØØ§Ù„ا باید به Ùکر تهیه پلی‌استیشن Ûµ باشم! ØÙ‚یقتا تیم نینجا اØÛŒØ§ شده Ùˆ آینده را آن‌ها هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.